Eva Urbanová: OPEN AIR NEPOMUK – Koncert k poctě sv. Jana Nepomuckého
Hvězdná operní diva s hosty a nejkrásnější české i světové písně a árie.
Největší koncert svatojánského výročí 300 let blahořečení sv. Jana Nepomuckého.
Neděle 30. května 2021 od 17:00 hodin
Sopranistka Eva Urbanová a mladí hosté za doprovodu Komorního orchestru Národního divadla, dirigent David Švec, o hudební doprovod se postarají například talentovaní kolegové Michaela Katráková a Martin Vydra, náměstí Augustina Němejce, Nepomuk
Zahájení předprodeje na plzenskavstupenka.cz a v infocentrech regionu od 13. října (9:00 hodin). Možnost využít zvýhodněné dopravy z Plzně a zpět pohodlným autobusem.
Koncert, který se dotkne na obloze hvězd sv. Jana Nepomuckého.
U toho prostě nesmíte chybět!
Ve třetí části dojde i na oslavu významného životního jubilea této světové sopranistky.
CENOVÁ RELACE: 300 – 990 Kč
Délka koncertu: cca 90 minut
Akci pořádá město Nepomuk ve spolupráci s Maticí sv. Jana Nepomuckého.
Program koncertu (výběr skladeb):
Rozeznění všech nepomuckých kostelních zvonů a příjezd sólistů
Svatí Jani (píseň k poctě sv. Jana Nepomuckého / St. Louis – USA) – M. Katráková, M. Vydra
Bedřich Smetana – Libuše – předehra k opeře – sólo orchestr
César Franck – Panis angelicus – E. Urbanová, M. Vydra
Georges Bizet – Agnus Dei – E. Urbanová
Bedřich Smetana – Prodaná nevěsta – Furiant – sólo orchestr
Bedřich Smetana – Prodaná nevěsta – árie Mařenky „Ach, jaký žal“ – E. Urbanová
Bedřich Smetana – Prodaná nevěsta – duet Vaška a Mařenky „Známť já jednu dívčinu“ – E. Urbanová, M. Katráková, M. Vydra
Antonín Dvořák – Rusalka – árie Rusalky „Měsíčku na nebi“ – E. Urbanová
Giuseppe Verdi – La traviata – předehra – sólo orchestr
Giuseppe Verdi – I vespri siciliani – árie Eleny „Mercé, dilette amiche“ – M. Katráková
Franz Schubert, Hector Berlioz – Erlkönig – M. Vydra
Giuseppe Verdi – Macbeth – árie Lady Macbeth „La luce langue“ – E. Urbanová
a další tajná překvapení
Souvislosti:
Koncert se koná v předvečer výročí blahořečení sv. Jana Nepomuckého, které bylo 31. května 1721.
Libreto Libuše bylo napsáno podle Zelenohorského rukopisu, nalezeného na zámku Zelená Hora nad Nepomukem. Pro Evu Urbanovou, žijící v našem regionu, je role Libuše přední životní rolí.
V den koncertu bude 155. výročí od premiéry Prodané nevěsty, která má rovněž vztah k plzeňskému regionu, děj opery je zasazen na vesnickou náves na Plzeňsku.
Sólisté Michaela Katráková a Martin Vydra reprezentují město Nepomuk a svatého Jana Nepomuckého od roku 2019 na tuzemských i zahraničních koncertech organizovaných k blížícímu se výročí.
Cenová pásma a informace k autobusu:
sezení – sektor A1 – 990 Kč (vstup č. 1 a 2)
sezení – sektor A2 – 750 Kč (vstup č. 1 a 2)
sezení – sektor B – 520 Kč (nečíslováno, vstup č. 3 a 4)
stání – sektor C – 300 Kč (nečíslováno, vstup č. 3 a 4)
ZTP/P – sektor B – 520 Kč – včetně doprovodu – (nečíslováno, vstup č. 3 a 4)
včetně dopravy z Plzně a zpět – sektor B – 620 Kč (vyhrazená místa pro autobus). Autobus bude přistaven před Kulturním domem Peklo v Pobřežní ulici v Plzni v 15 hodin, odjezd směr Nepomuk nejpozději v 15:15 hodin. Návrat kolem 20:00 hodin na stejné místo. Při vstupu do autobusu se prokažte vstupenkou na koncert. Místa k sezení na koncertu budou ve vyhrazeném sektoru B (nečíslováno, vstup č. 3 a 4)

BIO:
Eva Urbanová (*1961) je česká operní pěvkyně, sopranistka. Vystupovala na světových operních scénách včetně milánské La Scaly, londýnské Covent Garden a Metropolitní opery v New Yorku, kde debutovala v roce 1998. Nahrává pro české hudební vydavatelství Supraphon. Řadí se mezi nejslavnější operní pěvkyně v historii a zároveň je současnou první dámou české opery. Je označována za nejlepší českou Libuši. Od roku 1990 je sólistkou Opery Národního divadla v Praze. Má za sebou desítky rolí a tisíce koncertních vystoupení. Například s Karlem Gottem čeřila popové vody ve vyprodaných sálech. Na koncertních pódiích je nesmírně populární i v současné době, když se svému četnému publiku odvděčuje recitály nezapomenutelných operních rolí či jako nespoutaná rockerka v pořadu Druhá tvář s kapelou Barock ve světových hitech od Scorpions, Nightwish, Nazareth, Billyho Idola či Queen. Oceněná je například Cenou Thálie za roky 1997 a 2005, cenou nadace Music Iuvenis za nejlepší výkon, Medailí za zásluhy o stát v oblasti umění či je držitelkou titulu Rytíře řádu umění a literatury Francie.
Michaela Katráková (*1988) je česká operní pěvkyně, sopranistka, která se řadí v současné době mezi naše největší pěvecké naděje. Roku 2004 nastoupila na Pražskou konzervatoř do třídy prof. Brigity Šulcové. Pod jejím vedením získala v srpnu 2008 III. místo v pěvecké soutěži Ad honorem Mozart a v listopadu 2010 se umístila na II. místě v mezinárodní soutěži Pražský pěvec. Pěvkyně dokončila Pražskou konzervatoř absolventským koncertem v červnu roku 2011. Od listopadu r. 2017 ji zaštiťují jedny z nejprestižnějších vídeňských a mnichovských agentur, které dnes patří mezi špičky v operním světě. Díky svému lyricko-koloraturnímu sopránu směřujícímu do mlado-dramatického oboru se především specializuje na italské belcanto. V prosinci 2018 Michaela stála po boku slavného mexického tenoristy Ramóna Vargase a spolu s ním se představila bravurně na Verdi Gala koncertě jako jeho rovnocenná partnerka. Po velkém úspěchu Michaelu přizval samotný Ramon Vargas na zahraniční turné, kde se představí v roli Leonory (Trubadúr – G. Verdi). Turné je plánované v nové sezoně tohoto roku. Michaela působila v divadlech Dutch National opera v Holandsku, Gouda v Holandsku, Státní opeře v Kazani, Státní opeře Praha, Severočeském divadle opera-balet a na dalších významných scénách.
Martin Vydra (*1991) je český multižánrový zpěvák, muzikant, lektor a herec. Ke zpěvu se dostal v devíti letech díky Jiřině Markové a Dětské opeře Praha. Během studia na Pražské konzervatoři působil externě v Pražském filharmonickém sboru, u nás i v zahraničí uskutečnil několik projektů jako součást ansámblu Martinů Voices pod vedením Lukáše Vasilka. Účinkoval v Národním divadle v Praze při pořadech „Opera nás baví“, dále například s Pražskými madrigalisty, s německým barokním ansámblem Hoffkapele Schloss Seehaus, s pražským barokním ansámblem Victoria a působil také v Operním studiu Praha u Jiřiny Markové. Účastnil se masterclass na Norské hudební akademii v Oslu, spolupracuje s německým cembalistou a tenoristou Johannesem Weissem a vystupoval několikrát v Japonsku či v Brazílii. Věnuje se koncertní kariéře, ve které se soustředí na období baroka a na písňový repertoár období klasicismu a romantismu. Zároveň se profesně věnuje hře na klavír, soukromě i na koncertech doprovází sebe a své kolegy. Město Nepomuk bude v budoucích měsících reprezentovat rovněž na svatojánských koncertech v USA (New York, St. Louis, Chicago) a v Brazílii (Rio de Janeiro, Juiz de Fora, Sao Joao Nepomuceno, Leopoldina).
David Švec (*1977) je český klavírista a dirigent. Studoval hru na klavír a dirigování nejprve na Konzervatoři v Českých Budějovicích a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (dirigování u J. Zbavitele a L. Mátla, klavír u D. Velebové). V únoru 2000 se účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u L. Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching. Jako klavírista od roku 1998 pravidelně spolupracuje s Pražským komorním orchestrem, je též vyhledávaným komorním hráčem. Od roku 2004 spolupracuje s pěvkyní E. Urbanovou, dále např. s basbarytonistou A. Plachetkou nebo sopranistkou K. Kněžíkovou, natočil několik snímků na CD i pro Český rozhlas. Od roku 2011 je ve stálém dirigentském angažmá v Národním divadle. Bohaté zkušenosti má také ze zahraničních hostování. V roce 2014 vytvořil pro nakladatelství Bärenreiter nový klavírní výtah Janáčkovy opery Věc Makropulos, který byl poprvé použit při nastudování této opery v Bayerische Staatsoper v Mnichově.
Komorní orchestr Národního divadla vznikl v roce 1988 z iniciativy prvních hráčů Orchestru opery Národního divadla. Jejich záměrem bylo využít zkušeností práce s předními českými a světovými dirigenty v oblasti opery v komorní a symfonické hudbě. Základem orchestru jsou i dnes převážně koncertní mistři a vedoucí nástrojových skupin Orchestru opery ND, s nimiž spolupracuje několik prvních hráčů orchestru Státní opery a Pražských symfoniků (FOK). Se vznikem orchestru a jeho prvními léty působení je neodmyslitelně spjato jméno přední osobnosti české hudební kultury dirigenta Zdeňka Košlera. Ten určil základní obsazení orchestru (33), které bylo zvoleno tak, aby soubor byl schopen interpretovat díla stojící na rozhraní komorní a symfonické hudby. Košler vytvořil také dramaturgii a uměleckou orientaci a vtiskl orchestru způsob interpretace. Orchestr se tak hned od počátku úspěšně zapojil do pražského a českého hudebního života. Kromě hostování v českých a slovenských městech a spolupráce s Rozhlasem se orchestr prezentoval v Praze ve vlastních abonentních cyklech komorních koncertů. Od počátku orchestr rozvíjí tradici samostatných koncertů a současně se podílí na operních produkcích v rámci festivalů doma i v zahraničí. Vystupoval na řadě pódií v Německu (např. Hamburg, Schwetzingen, Drážďany), Itálii (Palermo), Španělsku (koncerty v Santiago de Compostela, Leon, Burgos atd.) Rakousku, v Japonsku (Tokio) a Izraeli.
Pokyny pořadatele:
Koncert bude splňovat všechna případná nařízení vlády v souvislosti s aktuální hygienickou situací. Rozdělení do sekcí se samostatnými vchody a omezeným počtem účastníků (1000 osob) se řídí opatřeními v rámci stupně PES 2 a lepší.
V případě nemožnosti konání akce bude koncert zrušen či přesunut a požadované vstupné vráceno v plné výši.
Vstupenka platí jen pro uvedený den, hodinu, akci, místo konání a sedadlo, je platná pouze s kontrolním ústřižkem nebo identifikačním čárovým kódem, a opravňuje k jednomu vstupu. Po opuštění místa konání akce pozbývá platnosti. Vstupenka obsahuje pro identifikaci jedinečný identifikační čárový kód. Držitel vstupenky bere tímto na vědomí, že tento identifikační kód neposkytne žádné jiné osobě. Ten, kdo se tímto kódem identifikuje v pozici majitele jako první, bude vpuštěn do areálu. Pokus o kopírování tohoto identifikačního kódu bude považován za pokus o podvod a majitel vstupenky s duplicitním kódem nebude vpuštěn do areálu konání koncertu.
Vstup do areálu je umožněn od 15:30 hodin. Koncert začíná přesně v 17:00 hodin. Příchod ke kontrolnímu vstupu do areálu je možný nejpozději do 16:30 hodin. Po tomto čase bude umožněn vstup pouze do sektoru na stání (i pro držitele míst k sezení).
V případě nepříznivého počasí doporučujeme vlastní pláštěnky či deky (deštníky nejsou na akci možné – návštěvníci s deštníky nebudou do areálu vpuštěni).
Na akci platí zákaz fotografování a pořizování zvukových záznamů a videí.
U vstupu do areálu konání koncertu může být prováděna bezpečnostní kontrola. Je přísně zakázáno vnášet do prostoru konání akce nebezpečné předměty, zbraně, skleněné lahve, plastové lahve s obsahem nad 0,4 l, plechovky, deštníky, alkohol, drogy a jakékoli psychotropní látky, a podobně. Dále pyrotechnické předměty a je zakázáno manipulovat s otevřeným ohněm.
Majitel vstupenky uděluje svůj výslovný souhlas s tím, že fotografie, filmy nebo videozáznamy s jeho osobou, které jsou pořízeny v průběhu akce nebo v souvislosti s ní, mohou být zveřejněny a zhodnoceny, a to bez jakékoli peněžité náhrady, dalšího souhlasu a bez časového nebo prostorového omezení.
Výhled na účinkující může být vzhledem k technickým možnostem částečně omezen.
Náhrady dalších zvláštních nákladů (tj. hotel, jízdní výlohy, servisní poplatky) se neposkytují.
V prostorách areálu je po celou dobu konání koncertu kouření zakázáno.
Občerstvení bude zajištěno v místě koncertu.