Festival DIVADLO

Noční můry s čápem marabu

Roy Strang leží v kómatu. Bez možnosti komunikovat s vnějším světem se zanořuje stále hlouběji dovnitř sebe. Nad všemi surreálnými vizemi se čím dál zřetelněji vyjevuje skutečná podoba znepokojivých událostí jeho nedávné minulosti plné násilí, frustrace, rváčství, a především hluboké viny. Noční můry s čápem marabu, jedno z nejtemnějších a nejkomplikovanějších děl Irvina Welshe, klade skrze jeho typicky drsný, objevný jazyk zneklidňující i záludné otázky. Dramatizaci Lenky Veverkové režijně připravil Tomáš Ráliš, nositel Ceny divadelní kritiky jakožto talent roku 2023.

#drama
#psychologické
#činohra
#divadlo
#festivaldivadlo
#současnédivadlo

Všechny termíny

Pátek

12. 9. 2025


14:30


MOVING STATION

Plzeň


350 Kč

Popis

O INSCENACI

Roy Strang leží v kómatu. Bez možnosti komunikovat s vnějším světem se zanořuje stále hlouběji dovnitř sebe. Nad všemi surreálnými vizemi se čím dál zřetelněji vyjevuje skutečná podoba znepokojivých událostí jeho nedávné minulosti plné násilí, frustrace, rváčství, a především hluboké viny. Noční můry s čápem marabu, jedno z nejtemnějších a nejkomplikovanějších děl Irvina Welshe, klade skrze jeho typicky drsný, objevný jazyk zneklidňující i záludné otázky. Dramatizaci Lenky Veverkové režijně připravil Tomáš Ráliš, nositel Ceny divadelní kritiky jakožto talent roku 2023.

TVŮRCI A OBSAZENÍ

MEETFACTORY, Praha, CZE
Režie
– Tomáš Ráliš
Autor – Irvine Welsh
Překlad – Jarka Jones
Dramatizace – Lenka Veverková
Scéna – Jakub Peruth
Kostýmy – Anna Havelková
Videoprojekce – Zuzana Štěpančíková
Hudba – Tomáš Dalecký, Tomáš Ráliš
Dramaturgie – Matěj Samec
Produkce – Magda Juránková

Hrají – Michal Lurie, Jan Hájek, Dan Kranich, Romana Widenková

UPOZORŇUJEME: Inscenace obsahuje scény explicitního sexuálního násilí a vulgarismy. Vzhledem k tomu nedoporučujeme představení divákům mladším 15 let. 

Ohlasy: 

„Ráliš se v Nočních můrách s čápem marabu rozhodl ohledat limity explicitního násilí na divadelní scéně - a udělal to skvěle. (...) Násilí se zkrátka odehrává nepřímo. A přece křik, slova, gesta, napětí svalů stupňují divácký prožitek na maximum. Je to trýznivě nepříjemné. Ale nepřijatelné? Brutalita v inscenaci eskaluje paralelně s křehkostí situace. Význam násilí se tak proměňuje a s tím i jeho efekt. Násilí tu nabývá niterné podoby prvotní touhy po pomstě coby nezvládnutého citu." 
– Josefína Formanová: Z rubu líc neuděláš. Dva jevištní eseje v MeetFactory, A2 

„Solidní a nápaditá režie poměrně komplikovaného díla, kde se střídá nemocniční současnost s návštěvami rodičů, surreálné snění či vzpomínky na dětství a dospívání definované násilím, tvoří i velmi snadno usledovatelný celek. (...) Fantastické herecké obsazení nejen Lurieho, ale i Jana Hájka (který zvládá násilnického mladíka i obstarožního „fotra"), Dana Kranicha a Romany Widenkové jen dotváří působivost velmi povedeného díla, které se staví čelem k nepříjemné otázce kultury násilí, jež je možná z pohodlí (či Prahy?) hůř vidět." 
– Barbora Schneiderová, Deník N 

„Divadelní Noční můry s čápem marabu stojí na hereckých výkonech, v několika rolích zde září Jan Hájek a Dan Kranich. Psychicky náročnou úlohu pak skvěle zvládá Romana Widenková. Působivá je ale i scéna Jakuba Perutha, který celé jeviště obehnal nemocniční zástěnou." 
– Tomáš Štástka, MF Dnes

„Skvělá dramatizace o světě násilí, toxických rodinných vazbách, zklamáních, bezvýchodnosti i zoufalství nutí ke kritické úvaze nad dnešní společností, vlastní privilegovaností a nemožností překonat svůj původ či dostat druhou šanci."
– Barbora Schneiderová: Deset nejlepších divadel roku 2024 a výhled vpřed, Deník N

„Režisér Ráliš mluví v rozhovoru, jenž je k přečtení v programu k inscenaci, o možnostech zkoumání násilí v divadle. V Nočních můrách s čápem marabu dokazuje, že je toho schopen bez doslovného naturalismu, ale o to mrazivěji. Nejnovější titul MeetFactory může i otřást nebývalou surovostí, avšak ve mně zůstal hlavně až překvapivě pozitivní pocit, že jsem – poněkud banálně řečeno – viděl divadlo na vysoké řemeslné úrovni, které umí emočně silně zasáhnout." 

Délka 105 minut

Ukázka představení