Noční můry s čápem marabu
Roy Strang leží v kómatu. Bez možnosti komunikovat s vnějším světem se zanořuje stále hlouběji dovnitř sebe. Nad všemi surreálnými vizemi se čím dál zřetelněji vyjevuje skutečná podoba znepokojivých událostí jeho nedávné minulosti plné násilí, frustrace, rváčství, a především hluboké viny. Noční můry s čápem marabu, jedno z nejtemnějších a nejkomplikovanějších děl Irvina Welshe, klade skrze jeho typicky drsný, objevný jazyk zneklidňující i záludné otázky. Dramatizaci Lenky Veverkové režijně připravil Tomáš Ráliš, nositel Ceny divadelní kritiky jakožto talent roku 2023.
Všechny termíny
Pátek
12. 9. 2025
14:30
MOVING STATION
Plzeň
350 Kč
Popis
O INSCENACI
Roy Strang leží v kómatu. Bez možnosti komunikovat s vnějším světem se zanořuje stále hlouběji dovnitř sebe. Nad všemi surreálnými vizemi se čím dál zřetelněji vyjevuje skutečná podoba znepokojivých událostí jeho nedávné minulosti plné násilí, frustrace, rváčství, a především hluboké viny. Noční můry s čápem marabu, jedno z nejtemnějších a nejkomplikovanějších děl Irvina Welshe, klade skrze jeho typicky drsný, objevný jazyk zneklidňující i záludné otázky. Dramatizaci Lenky Veverkové režijně připravil Tomáš Ráliš, nositel Ceny divadelní kritiky jakožto talent roku 2023.
TVŮRCI A OBSAZENÍ
MEETFACTORY, Praha, CZE
Režie – Tomáš Ráliš
Autor – Irvine Welsh
Překlad – Jarka Jones
Dramatizace – Lenka Veverková
Scéna – Jakub Peruth
Kostýmy – Anna Havelková
Videoprojekce – Zuzana Štěpančíková
Hudba – Tomáš Dalecký, Tomáš Ráliš
Dramaturgie – Matěj Samec
Produkce – Magda Juránková
Hrají – Michal Lurie, Jan Hájek, Dan Kranich, Romana Widenková
UPOZORŇUJEME: Inscenace obsahuje scény explicitního sexuálního násilí a vulgarismy. Vzhledem k tomu nedoporučujeme představení divákům mladším 15 let.
Ohlasy:
„Ráliš se v Nočních můrách s čápem marabu rozhodl ohledat limity explicitního násilí na divadelní scéně - a udělal to skvěle. (...) Násilí se zkrátka odehrává nepřímo. A přece křik, slova, gesta, napětí svalů stupňují divácký prožitek na maximum. Je to trýznivě nepříjemné. Ale nepřijatelné? Brutalita v inscenaci eskaluje paralelně s křehkostí situace. Význam násilí se tak proměňuje a s tím i jeho efekt. Násilí tu nabývá niterné podoby prvotní touhy po pomstě coby nezvládnutého citu."
– Josefína Formanová: Z rubu líc neuděláš. Dva jevištní eseje v MeetFactory, A2
„Solidní a nápaditá režie poměrně komplikovaného díla, kde se střídá nemocniční současnost s návštěvami rodičů, surreálné snění či vzpomínky na dětství a dospívání definované násilím, tvoří i velmi snadno usledovatelný celek. (...) Fantastické herecké obsazení nejen Lurieho, ale i Jana Hájka (který zvládá násilnického mladíka i obstarožního „fotra"), Dana Kranicha a Romany Widenkové jen dotváří působivost velmi povedeného díla, které se staví čelem k nepříjemné otázce kultury násilí, jež je možná z pohodlí (či Prahy?) hůř vidět."
– Barbora Schneiderová, Deník N
„Divadelní Noční můry s čápem marabu stojí na hereckých výkonech, v několika rolích zde září Jan Hájek a Dan Kranich. Psychicky náročnou úlohu pak skvěle zvládá Romana Widenková. Působivá je ale i scéna Jakuba Perutha, který celé jeviště obehnal nemocniční zástěnou."
– Tomáš Štástka, MF Dnes
„Skvělá dramatizace o světě násilí, toxických rodinných vazbách, zklamáních, bezvýchodnosti i zoufalství nutí ke kritické úvaze nad dnešní společností, vlastní privilegovaností a nemožností překonat svůj původ či dostat druhou šanci."
– Barbora Schneiderová: Deset nejlepších divadel roku 2024 a výhled vpřed, Deník N
„Režisér Ráliš mluví v rozhovoru, jenž je k přečtení v programu k inscenaci, o možnostech zkoumání násilí v divadle. V Nočních můrách s čápem marabu dokazuje, že je toho schopen bez doslovného naturalismu, ale o to mrazivěji. Nejnovější titul MeetFactory může i otřást nebývalou surovostí, avšak ve mně zůstal hlavně až překvapivě pozitivní pocit, že jsem – poněkud banálně řečeno – viděl divadlo na vysoké řemeslné úrovni, které umí emočně silně zasáhnout."